Vad är det för skillnad mellan Content marketing och Inbound marketing?

Vad är det för skillnad mellan Content marketing och Inbound marketing?

Anna Råström

Unikorn med expertis inom sociala medier, innehållsmarknadsföring och kommunikation. Älskar webbprojekt, datadriven PR och videoinnehåll!

I marknadsföringskretsar talas det mycket både om content marketing och inbound marketing, men vad är egentligen skillnaden, eller finns det någon skillnad? Är det kanske bara olika ord för samma sak? Här försöker jag reda ut skillnaden mellan content marketing och inbound marketing.

Vad är Inbound Marketing?

Vad är Inbound marketing?

När man pratar marknadsföring brukar man prata om två sorter. Inbound och Outbound.

Outbound Marketing är vad vi kan beteckna som traditionell annonsering, att sprida sitt budskap i kanaler där du betalar för att synas. Till exempel  TV, utomhusreklam och tidningar  men även digitalt (banners, sökmotormarknadsföring, betald annonsering i sociala medier etc).

Inbound Marketing handlar i stort sett om att försöka uppnå samma sak men genom att sprida innehåll som är kopplat till vad kunden vill göra (intention). Tanken är att kunden själv till exempel via sökningar på Google (eller nån annan sökmotor) eller via sociala medier ska kunna ta del av innehåll som i slutändan leder till ett köp.

Innehåll är därför såklart grunden i Inbound Marketing men det räcker inte att skapa några blogginlägg, whitepapers och  guider för att det ska kallas för inbound.

Inbound Marketing är ett helt system där Content Marketing är en del av helheten.  Man kan kalla Inbound Marketing för  ett strukturerat sätt att jobba med målgrupper, innehåll och spridning för att uppnå specifika mål som till kan vara exempelvis prenumerationer, köp eller leads beroende på bransch och målgrupp.

I den processen behöver man jobba med flera olika delar som till exempel landningssidor, konverteringsoptimering och marketing automation. Personligen ser jag också ett värde i att kombinera inbound och outbound aktiviteter för allra bästa resultat, när man kombinerar alla delarna i marknadsförarens verktygslåda (inklusive webbutveckling, produktutveckling och analys) kan man prata om Growth Hacking.

Vilka kanaler pratar man om när man pratar Inbound då?

  • SEO
  • Content
  • Landningssidor
  • Mejlmarknadsföring
  • …för att nämna några

Varför räcker det inte bara med att skapa innehåll?

Grunden i inbound marketing är såklart innehåll men det varken börjar eller slutar där. Innan man börjar skriva bloggposter eller göra videos måste man fråga sig vad syftet och målet med innehållet är, precis som vid all annan marknadsföring.

Om syftet med vår verksamhet till exempel är att sälja tält gäller det till exempel att ta reda på vem som köper tält, vilka behov tältköparna har, hur de söker efter tält på nätet och om det kanske finns saker runt omkring själva tältandet som också är intressant (kanske vandringsleder eller stormkök?).

När man har rett ut syfte och mål, gjort sin målgruppsanalys, skapat en kundresa och tagit fram mätbara KPIer först då är det egentligen någon vits att börja skapa innehåll. När man vet vem innehållet är till för och vad det ska leda till är det nämligen så mycket enklare att skapa bra innehåll för just sin målgrupp.

Och jobbet slutar inte när innehållet är skapat. Chansen att någon hittar till just ditt innehåll om du inte lägger tid och kraft på att marknadsföra det är nämligen minimal.

80/20-regeln

Att skapa innehåll är en ganska tidskrävande process, iallafall om man vill göra det bra så räkna med att det alltid tar längre tid än du tror. En generell regel för mig och många andra som jobbar med innehållsmarknadsföring är att lägga 20% av tiden och pengarna på att skapa innehållet men 80% på att sprida det. Utan spridning har nämligen innehållet inget värde.

Så mitt tips är att lägga mycket tid på att ta fram riktigt bra innehåll men kvalitet framför kvantitet. Det innehåll du en gång tagit fram kan du nämligen anpassa och återanvända i olika kanaler nästan hur länge som helst.

Ett blogginlägg kan bli en video som kan bli en infografik eller uppslag till en podd, men då gäller det såklart att det är bra från första början. Så jobba smart!

Hur tänker du?

Är du också en innehållsnörd eller bara intresserad av ämnet.  Håller du med eller tycker du att jag har uppåt väggarna fel? Jag diskuterar gärna vidare på Linkedin.

Här hittar du mig (jag är högst aktiv och gillar att diskutera).