Att tänka på när du ska anlita en byrå

Ulrika Viberg

Unikorn Marketing & Growth Hacking at Digital Unikorn AB
Unikorn med svart bälte i teknisk SEO, en hel del erfarenhet av all typ av organisk growth hacking och en del av betald. Just nu ligger fokus mest på digitala strategier och få ut så mycket som möjligt av alla kanaler genom att dra nytta av synergier dem emellan.

Jag gillar att titta på helheten utifrån ett holistiskt perspektiv.

Latest posts by Ulrika Viberg (see all)

bra byråsamarbeten

De flesta företagen tar stöd av byråer idag för att lyckas med sin digitala marknadsföring. Alla kan ju inte allt om allt, och tur är väl det! Då är det bra att det finns duktiga marknadsförare som ör specialiserade på just sitt område och kanal.

I förra veckan blev UNIKORN inbjudna av Svenska Möten för att komma och hålla i olika diskussionstrådar med deras medlemmar om vad man ska tänka på när man anlitar en byrå för sin marknadsföring. Det var inte bara väldigt trevligt att få komma och diskutera dessa viktiga ämnen, det var också otroligt intressant att höra vad Svenska Mötens medlemmar tyckte om att upphandla byråtjänster.

Vi vill så klart dela med oss vad vi pratade om och kom fram till, så här är några tips på saker vi tycker man ska tänka på när man är på väg att ingå ett samarbete med en byrå. Om du har fler tips, lägg gärna in dem i kommentarerna!

1. En bra relation är A och O

Det första tipset är att lita på magkänslan och om det känns som att du kommer att kunna lita på byrån att de utför det du beställer och har ditt företags framgång framför ögonen. Lyssnar de på dig? Har de tänkt på ditt företag när de pitchar, eller handlar den första presentationen mest om att name-droppa alla stora företag de någonsin jobbat med?

Känns det inte bra för dig, spelar det ingen roll hur många andra företag de jobbat med. En bra relation betyder också att du kommer få extra tid att förstå saker du inte känner dig säker på den första tiden, som rapporterna.

2. En byrå är inte en plug-and-play-lösning

Det andra tipset är att inse att även om du inte tycker att du kan det här med marknadsföring, eller inte har tid över för det, kan du inte köpa dig fri från arbetet helt och hållet. Som ansvarig person på företaget måste man engagera sig i att skapa bra krav mot byrån, läsa igenom deras rapporter och vara deras bollplank för förbättringsidéer.

3. Ställ tydliga krav

Uttrycket skit in – skit ut, har en grund i dålig eller ingen kravställning gentemot byrån. En bra brief till byrån innehåller information om målgrupper, målbilder och förväntningar. Byrån jobbar heller inte på ditt jobb och vet inte hur er specifika tonalitet eller speciella önskemål ser ut, så ni måste också vara tydliga kring varumärket och vad ni gillar för dem.

4. Rapporteringen ska hända och vara begriplig

Ett av sätten byrån ska återkoppla till dig, är genom att berätta i siffror att era pengar används på ett bra sätt och på vilket sätt er investering betalat sig. Det betyder att ni ska få rapporter över hur det ni anlitat byrån för, har funkat. Det viktigaste att ta med sig om rapporterna är att om du vill ha dem på ett visst sätt, ska du få det. Om du vill ha en dashboard, eller ett mejl eller en pdf eller en presentation, ska du utan krångel kunna få det. Den datan du är intresserad av, ska också vara med. Var lite tålmodig också, både statistik och rapportmallar kan behöva tid på sig för att växa fram.

5. Uppföljning med förslag på förbättringar

Om din byrå verkligen står på tå för er, kommer de fråga efter ett uppföljningsmöte en gång i halvåret för att utvärdera samarbetet och för att lyfta er relation en nivå högre. På det uppföljningsmötet kommer de förmodligen sälja in fler tjänster, och är det en bra byrå, kommer de nya föreslagna tjänsterna vara exakt vad du också har funderat på att ni saknar.

Lycka till med era byråer! Har du fler tips om vad man ska tänka på när man anlitar en byrå, lämna en kommentar nedan.

Normal kommentars-etik gäller och vi kommer ta bort stötande eller irrelevanta kommentarer.