Kom igång med sociala medier

Anna Råström

Unikorn med expertis inom sociala medier, innehållsmarknadsföring och kommunikation. Älskar webbprojekt, datadriven PR och videoinnehåll!
Anna Råström

Sociala medier är en av grundstenarna inom digital marknadsföring 2018. Men lika viktigt som det är att använda sig av dem, lika viktigt är det att göra det på ett smart sätt.

Det finns otaliga exempel på hur ogenomtänkt arbete med sociala medier inte har gett företag speciellt mycket mer resultat än ökad arbetsbörda till någon stackars marknadskoordinator. En person som förväntas skapa innehåll till Twitter, Facebook, Linkedin, svara på alla kundfrågor som dyker upp och såklart annonsera lite på Facebook, utöver sina andra arbetsuppgifter.

För att du ska slippa hamna i den fällan direkt delar jag nu med mig av mina tre bästa tips till dig som vill komma igång och jobba med sociala medier på riktigt.

1. Get your story straight

Den första och viktigaste punkten när det gäller sociala medier är också en som extremt ofta förbises. Nämligen att veta man vill säga. Vad är ditt/dina budskap. Vad är det du vill förmedla?

Sociala medier är inte kanaler som ska fyllas med innehåll, de är kanaler som ska hjälpa till att sprida din berättelse. Svårare än så behöver det inte vara, men du behöver ha en berättelse. Du behöver veta om ditt gym är det sköna gymmet där alla är välkomna att hänga lika mycket som att träna, eller kanske det riktigt grymma hardcore-gymmet som fostrar morgondagens Arnolds.
Din historia kommer göra livet enklare, både när det gäller  att hitta rätt målgrupp och tonalitet när du skapar innehåll.

Då kanske ni tänker att berättelsen handlar om att ni vill sälja fler skor, gymkort eller hissar.

Inget kan vara mer fel.

Det finns nämligen inget osexigare än ett företag som vill kränga prylar rakt av. Det är lite som hen som vill snacka barn på första dejten eller telefonförsäljaren som vill klämma ur dig ett JA på telefon innan du fått en syl i vädret.

De flesta kunder är helt enkelt inte där.

De använder sociala medier för att hålla kontakt med vänner och familj, diskutera saker med likasinnade eller bli inspirerade, inte för att köpa dina prylar helt enkelt.

Därför gäller det att gå en mil i kundens skor (eller göra en ordentlig målgruppsundersökning).

Om du bodde i Borås och gillade att träna, vilka Facebookgrupper skulle då vara med i? Vilka hashtags skulle du använda? Vad skulle du vara intresserad av, och med det i åtanke utforma sin story så att den går hem hos målgruppen. Till exempel göra en serie videos på ämnet ”så blir du en mästare på knäböj”.

2. Välj dina kanaler

De allra flesta företag har varken tid eller råd att jobba med alla sociala medier-kanaler från början. Så här gäller det att prioritera och välja ut ett par som du satsar helhjärtat på. För vill man lyckas (vilket jag utgår från att ni vill) så handlar det om att utnyttja kanalerna till max och göra det bra.

Om du gör ett halvhjärtat och slarvigt jobb kommer du straffas både av dina kunder och algoritmerna.

Med det sagt betyder det inte att allt du gör behöver vara superstajlat och proffsfotograferat, det beror helt enkelt på vilken tonalitet och story du har . Ett källargym kanske kommer undan med att ha lite fulare bilder än ett heminredningsföretag.

Du kan välja dina kanaler på två sätt. Antingen utgår du från vilka kanaler du är bekväm med eller så utgår du från vilka kanaler din målgrupp använder.

Ett tips är att börja med några av de vanligaste och största kanalerna som till exempel Facebook, Instagram, Twitter och Linkedin men att inte vara rädd för att testa lite mindre och nischade kanaler. Vill du nå en väldigt ung målgrupp kan det vara smart att använda tjänster som Snapchat eller Musically snarare än Facebook som har en mycket äldre målgrupp.

När du sätter din strategi för vilka kanaler du ska använda så börja med en eller två. När de är uppe och rullar kan du så småningom lägga till fler. Tänk på att ju fler kanaler du har desto mer innehåll måste du skapa. Även om du återanvänder innehåll mellan kanalerna måste det ändå anpassas. Att posta exakt samma bild och text både på Facebook och Instagram är faktiskt en ganska dålig idé för det mesta.

3. Sätt mål, mät, följ upp och skruva

Att sätta mål för sin närvaro i sociala medier är något som förvånansvärt många tycker är överhoppningsbart. Tvärtom. Är det nånting du verkligen ska göra innan du sätter igång så är det att tänka igenom vad du vill. Varför ska just ditt företag använda sociala medier? Vad ska det ge oss?

Kan ni inte svara på den frågan kanske ni behöver bolla den med en erfaren konsult, eller så kanske ni inte ska jobba med sociala medier.

Men förhoppningsvis vet ni vad ni vill och då är det bara att bryta ner era mål till mindre delmål. Om det är så att ni vill sälja mer, och det brukar de flesta vilja, så kanske det första steget är att försöka driva mer trafik till er sajt via sociala medier. Ett annat kan vara att leda folk till specifika landningssidor med leadsformulär.

Det viktigaste är iallafall att era mål är konkreta och mätbara så att ni kan följa upp dem kontinuerligt. Och när ni följer upp, konstatera då inte bara faktum ”så här ser det ut”. Utan analysera era siffror. Vad beror det på att det ser ut så här? Kan vi göra något bättre? Kan vi göra mer av det som funkar och mindre av det som inte funkar?

Varsågoda! Mina tre bästa tips till dig som vill komma igång och jobba med sociala medier. Men eftersom jag har svårt att hålla mig till reglerna så bjuder jag på ett fjärde som bonus…

4. Just do it

Det kan vara lätt att fastna i fällan att tro att det här med sociala medier är svårt. Det är det inte egentligen. Det som är svårt är att börja och när du väl har börjat kommer du lära dig med tiden. Testa, testa, testa. Det som funkar gör du lite mer av och det som inte funkar kan du sluta med (om du har testat det tillräckligt länge). Men det allra viktigaste är att faktiskt göra jobbet.

Så ut med dig och skapa dina första inlägg, kampanjer och stories för era målgrupper. Det kan vara läskigt men också kanske alldeles, alldeles underbart….


Känner  du att du eller ditt team behöver lite stöd, någon att hålla i handen eller helt enkelt lämpa över jobbet på så finns vi såklart här för er.

Prata mer eller anlita oss? Boka en fika!