Så får du sidorna att ranka på sitt innehåll

Så får du sidorna att ranka på sitt innehåll

Ulrika Viberg

Unikorn Marketing & Growth Hacking at Digital Unikorn AB
Unikorn med svart bälte i teknisk SEO, en hel del erfarenhet av all typ av organisk growth hacking och en del av betald. Just nu ligger fokus mest på digitala strategier och få ut så mycket som möjligt av alla kanaler genom att dra nytta av synergier dem emellan.

Jag gillar att titta på helheten utifrån ett holistiskt perspektiv.

Latest posts by Ulrika Viberg (see all)

Ni har byggt en ny fin sajt med sidor som beskriver era tjänster och produkter som har relevant innehåll. Ni har till och med frågat utvalda besökare som passar in i er målgrupp, och de förstår precis vad det är vill förmedla och vad de ska göra med innehållet. Men Google verkar inte fatta. Google rankar alla andra möjliga konstiga sidor för de sökfraser ni borde synas på. Dessutom säger SEO-konsulten ni precis anlitat, att det ser ut som att Google och alla SEO-verktyg inte fattar vilken bransch ni verkar inom.

Känner ni igen er? Lugn, det är snart fixat!

Det ni behöver göra är att se till att ni använder ord och fraser ni tror besökare kommer använda när de vill hitta er eller era konkurrenter, på vissa ställen på varje sida. Det är också viktigt att ha en bra struktur på innehållet och att innehållet är relevant och framförallt intressant.

Nedan har jag listat de saker man måste tänka på, om man vill att ens sidor ska kommaupp högt i Googles sökresultat. Det handlar om meta-taggar, textdisposition och rubriker samt bilder.

Meta-taggar – Meddelanden till Google-botten

När en Google-bot (eller annan sökmotor-bot) kommer till någon av era sidor och vill indexera den för relevanta sökningar, kolla den först av små meddelanden man lämna i koden i sidan huvudsektion () som inte syns annat än i koden. Dessa meddelanden kallas meta-taggar då många av dem av dem är uppmarkerade med ”meta”. Ett exempel är ”< meta name=”description” content=”Din meta-beskrivning som syns på Goolges sökresultatsidor” >”.

 

Meta-taggar att ha i huvudet:

  • Varje sida ska ha en unik Title, som följer mallen.
  • Varje sida ska ha en unik meta description, som följer mallen.
  • Canonical, som antingen är self-referral eller pekar till en annan sida med samma innehåll som man hellre vill ranka.
  • Open Graph taggar för snyggare delningar på sociala medier.
  • Structured Data där det är känns som en vinst att ha det. Det är oftast bättre att ha det än att inte ha det.

Läs mer om meta-taggarna här!

Textdisposition, som också kallas On-Page optimering

Det känns kanske lite bakvänt, men man behöver börja se på sitt innehåll som om det ska läsas av någon helt utanför din bransch och expertisområde, eller någon som Google (som har en intelligenskvot likt en tre-åring, i det här fallet). Man måste vara övertydlig, både i texten men också i koden. Det har visat sig att de som är experter i området, inte kommer se övertydligheterna och inte störa sig på dem lika mycket som du gör när du skriver dem.

Innehållsstruktur och text

Det vanligaste misstaget man gör när man skapar innehåll, är att man tar för givet att besökarna förstår vad innehållet handlar om vid första anblick. De flesta mänskliga besökarna förstår säkert, men det gör inte Google-bot om man inte upprepar Sökorden och benämner saker vid dess rätta namn och inte med omskrivningar.

Regler för textdisposition:

  • Börja alltid med en text med en H1-rubrik som är unik och innehåller det främsta sökordet.
  • Om det passar design och innehåll, är det jättebra att ha en ingress som är fetare än brödtexten.
  • Brödtexten kan vara text, bilder och video. Det är extra bra om man upprepar sökordet där det känns naturligt.
  • Ha lagom mycket text, inte för lite och inte för mycket. Bryt ut mycket text till fler sidor.

Bilder

SAMMANFATTAT BILDER

  • Se till att döpa bilderna till något som en människa förstår och som är relaterat till bilden.
  • Använd alt-attributet till att beskriva bilden, så att den blir indexerbart innehåll, samtidigt som man hjälper bilden att ranka i bildsöket.
  • Tänk på att inte göra bilderna alltför tunga och fulla med onödig information.