Konverteringsoptimering


Vill du veta mer? Boka ett möte!

Vad är konverteringsoptimering?

All marknadsföring handlar om att få målgrupp att köpa, klicka på, läsa om eller höra av sig om en produkt eller tjänst. Och konverteringsoptimering är det som ser till att besökarna som kommer till din sajt helt enkelt gör det du vill att de ska göra. Oavsett om det handlar om att handla i en webbshop, fylla i en offertförfrågan eller börja prenumerera på ditt nyhetsbrev vill du ju att besökarna ska göra mer av den varan.  Därför är det viktigt att sätta upp mål och mäta dem.

Mätning

All konverteringsoptimering börjar och slutar med mätning. Om du inte kan mäta vart dina besökare kommer ifrån eller vad de gör på din sajt kommer du inte heller veta hur du ska förbättra sidan för att öka försäljningen eller nå dina mål. Därför måste du alltid börja med att sätta upp specifika mål och se till att du kan mäta dem.

Trafik

Vilken trafik du driver till din sajt kommer också att påverka din konverteringsgrad. Om en besökare kommer in via en väldigt specifik sökning på Google tenderar konverteringsgraden att vara högre än om den har kommit in via en annons på t ex Youtube. Det handlar om vilken fas din besökare befinner sig i. Kanske är hen ute och gör research för att ta ett beslut vid ett senare tillfälle.

Det här är såklart viktigt att hålla koll på för att inte göra fel saker eller ta fel beslut. Det går att optimera så att vi bara når dem som är ute efter att köpa något NU men på lång sikt är det att skjuta sig själv i foten. Därför är det bra att börja med att titta på helheten innan man börjar optimera enskilda kanaler.

Testa ditt innehåll

Ett av de roligaste stegen inom konverteringsoptimering handlar om att testa sitt innehåll och sina landningssidor. När vi har mål och mätpunkter uppsatta gäller det att ta fram hypoteser och testa sig fram för att hitta vad som funkar för just din sajt och målgrupp. Först när man börjar testa sina hypoteser får man fram vad som faktiskt funkar och vad som inte gör det.

Det här kan UNIKORN hjälpa dig med

  • Ta fram mål
  • Kartlägga kundresan
  • Sätta upp mätpunkter och mätverktyg
  • Skapa och testa innehåll
  • Driva trafik
  • Uppföljning och rapporter