Influencer Marketing

INFLUENCER MARKETING

Tänk dig word of mouth, fast på nätet.

Alla vet vi att våra beslut att handla en produkt eller använda en tjänst, påverkas mycket av vem vi är och vilka vi hänger med och hur vi identifierar oss. Influencer Marketing är egentligen ingenting nytt, men det har blivit allt vanligare att man anlitar både kända och mindre kända personer med en stor kontaktyta på nätet som står som värdebärare för sitt segment av personer, för personlig marknadsföring.

Influencer marketing handlar inte bara om att betala en känd person för att marknadsföra dina varor eller tjänster utan framför allt om att köpa sig trovärdighet i rätt målgrupp. Bra influencer marketing ger dig alltså både räckvidd och stärker din trovärdighet.

Vad är en influencer?

En influencer är en person som liksom namnet antyder har en trovärdighet och kan påverka sitt nätverk. När man jobbar med influencer marketing är det därför också väldigt viktigt att hitta rätt influencers för just din målgrupp.

Om du till exempel säljer fiskeutrustning kan det vara en bättre idé att jobba tillsammans med tre personer som älskar att fiska och tillsammans har 10 000 följare på Instagram än att jobba med en träningsprofil som har 100 000 följare. För ett B2B-företag kan en influencer på Linkedin vara att föredra framför någon som har stor räckvidd på Youtube till exempel.