5 verktyg för social media management 2019

5 verktyg för social media management 2019

Anna Råström

Unikorn med expertis inom sociala medier, innehållsmarknadsföring och kommunikation. Älskar webbprojekt, datadriven PR och videoinnehåll!

Den som jobbar professionellt med sociala medier kommer förr eller senare komma till en punkt då man behöver ett eller flera verktyg för att enklare hantera saker som schemaläggning av innehåll, uppföljning och analys och automatisering.  Men hur vet man vad man ska välja?

För ett tag sedan slängde jag ut frågan till mitt nätverk på Linkedin och fick svar. Så här kommer en någorlunda kvalitetssäkrad lista med bra verktyg även om jag själv inte har hunnit testa dem allihop.

Buffer

Buffer är ett av mina favoritverktyg som jag själv ständigt återkommer till, kanske för att gränssnittet är extremt intuitivt och lättjobbat.

För Pro och Preminumanvändare har de också släppt en analysfunktion som verkar lovande och som jag lovar att testa och utvärdera inom kort.

Hootsuite 

Hootsuite var en av tjänsterna som fick flest omnämningar som bra verktyg för sociala medier. Med Hootsuite kan man posta, schemalägga och autoposta innehåll i de flesta sociala mediekanaler inklusive Youtube och Instagram.

Hootsuite kan också integreras med en rad andra tjänster som Trello, Slack och Zapier, vilket ger en hel del nya möjligheter för den som är lite kreativ.

Det går också att boosta poster (med PENGAR) direkt från Hootsuite, skönt för den som inte vill hoppa mellan olika verktyg. Även om Facebook Business Manager är överlägset för att hantera större kampanjer.

Nu när Hootsuite köpt upp ett av mina favoritverktyg för Facebookannonsering (AdEspresso) kanske man kan vänta sig ännu mer fokus på själva annonsdelen.

Sprout Social 

Sprout social som jag själv jobbar med ibland har många bra funktioner. Förutom en kalender där allt kan schemaläggas har man också en hel del verktyg för omvärldsbevakning och community management.

Man kan få ut en hel del användbara rapporter, antingen för separata kanaler eller en ”cross-channel-rapport”. Jag tycker det är lite minus att det inte finns en connector till Google datastudio men man kan dock ladda ner rapporterna som excel, csv eller pdf.

Falcon.io

Falcon är ett kraftfull social media management verktyg med en hel armada funktioner. Från att planera och schemalägga innehåll, till hantering av meddelanden, segmentering av målgrupper (love it!) , social listening och annonsering.

Förmodligen ett av de mest användbara verktygen i verktygslådan men också ett enterprise-verktyg. Det faktum att man inte kan se pris på sajten utan måste boka en demo säger kanske något om vilken prisklass det hamnar i.

Spredfast 

Spredfast är ännu ett verktyg i enterprise-segmentet som verkar lovande. Här kan man både hantera social media management (publicera, schemalägga, dela med sitt team etc) social media marketing (money baby!) och analys på ett och samma ställe.

Spredfast verkar också vara ett av flera verktyg (med Khoros och Lithium) som kan kombineras utifrån olika behov.

Vilka är dina favoritverktyg för att hantera sociala medier? Lämna gärna en kommentar  💬.

4 tankar på “5 verktyg för social media management 2019”

  1. Började med Buffer men har nu gått över till Hootsuite. Tycker att det är helt okej men kan se förbättringsmöjligheter. Det är inte fulländat.
    En undran är om det finns något program där man kan schemalägga stories? En funktion jag verkligen saknar hos dessa två.
    Mvh. Sofia

  2. Vad roligt att du skriver om Falcon.io! Jag stötte på dem för säkert 4 år sedan och blev helt hänförd, men det är ett alldeles för stort verktyg för mitt företag – men herregud vad snyggt integrerat allt var! Men inte många hade hört om det så jag började ju nästan tro att jag drömt det – men här är det på short list igen! Och jag vet varför 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.